keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Starttimoottorin laturin purku ja rakenne

Sain tehtäväkseni purkaa ja perehtyä starttimoottorin laturin toimintaan. Opettaja antoi minulle irrallisen laturin ja aloitin sen purkamisen. 

Starttimoottorin toimintatehtävä on antaa virtaa sekä itse akulle mutta myös kaikille auton sähkölaitteille. Laturi siis lataa auton akkua. 

Kun sain laturin purettua osiin selvisi minkälaisia osia laturi oikein piti sisällään. Laturin ehkä tärkein osa on roottori. Roottorin tehtävänä on tehdä magneettikenttä josta syntyy virtaa ja siitä sitten virta siirtyy eteenpäin.

Laturin toimintaperiaate

Starttimoottori toimii siten että laturin hihna pyörittää roottoria laturin sisässä. Roottorin sakaranavat on jaettu sillain että joka toinen on + ja joka toinen on -. Näin roottori synnyttää pyöriessään magneettikentän. Tämän jälkeen virta indusoituu staattorin diodisiltoihin jotka muuttavat virran tasaiseksi ja siitä virta menee kohti akkua.


Akun laturi



Roottori ja tuuletin 

Diodisilta mikä jakaa virran tasaiseksi




maanantai 25. marraskuuta 2013

Opinnäytetyöharjoitus


               Vaihteiston purku j a kasaus       


1.      Johdanto
 Tämä teksti käsittelee vaihteiston purkua ja kasausta. Vaihteiston purussa on kyse siitä että jos vaihteisto ei toimi kunnolla, se pitää purkaa osiin ja selvittää mikä siellä on vikana. Valitsin kyseisen aiheen siksi koska vaihteisto on mielenkiintoinen aihe. Vaihteiston purkuun kuuluvat seuraavat työvaiheet: purku, selvitys, kasaus. Tavoitteen saavuttaa tekemällä huolellista työtä.
2 .Työn valmistelu

Sain tehtävänannon opettajalta. Sain tehtäväksi irroittaa Renault Clio harjoitusautosta vaihteiston ja purkaa se osiin. Tarkoituksena oli selvittää miksi vaihteisto ei toimi kunnolla. Tämän takia vaihteisto piti purkaa. Ohjeistuksena sain aluksi irroittaa kaikki kiinnikkeet mitkä piti vaihteistoa autossa ja moottorissa kiinni. Suunnittelin työtä siten, että aluksi tärkeintä on saada vaihteisto irti moottorista. tämän jälkeen vaihteistoa olisi helppo lähteä avaaman lattialla. Koko työssä kuvien ottaminen oli tärkeää, varsinkin vaihteiston avaamis ja kasaamisvaiheessa, koska vaihteisto sisältää todella paljon pieniä osia ja jokaisella pikkuosalla olisi oma paikka vaihteistossa. Valmistaudun työhön kärsivällisesti ja huolellisesti. Otin valmiiksi oman työkalupakin mistä löytyi kaikki tarvittavat työkalut. Turvallisuuteen liittyviä seikkoja mitä otin ´huomioon niin suojalasit, kuulosuojaimet ja työhanskat.
3.Työn toteutus

Aluksi lähdin irroittamaan vaihteistoa. Ensin irroitin kaikki pultit mitkä pitivät vaihteistoa moottorissa ja auton korissa kiinni. irroitettavaa oli paljon ja jotkut pultit oli todella tiukalla mutta kaikki saatiin avattua. Tämän jälkeen kun kaikki oli irti, seuraavaksi piti irroittaa vaihteista moottorista. Hain työhallista rengasraudan ja kampesin vaihteiston irti. Samalla kun kampesin vaihteistoa irti, minulla oli auton alla vaihteistotunkki minkä päälle laskin vaihteiston.  Tämän jälkeen kun minulla oli vaihteisto lattialla, aloin purkamaan vaihteistoa osiin. Tässä vaiheessa on tärkeää ottaa valokuvia, että tietää kaikkien osien paikan. Kun vaihteisto saatiin purettua, vaihteiston rattaat tulivat esille. Kun aloin tutkimaan rattaita, huomasin että rattaita puuttuu. Samalla kun tutkailin rattaita, tutkin ja mietin samalla vaihteiston toimintaa. Kun tutkin vaihteistoa, huomasin että puuttuva ratas puuttui peruutusvaihteen kohdalta. aloin selvittämään mistä tälläistä ratasta voisi saada mutta en löytänyt mitään paikkaa, mistä kyseisen rattaan olisi saanut. Mutta koska tämä oli koulun harjoitusauto, autolla ei tarvitse ajaa joten totesin että laitetaan vaihteisto kasaan. Kasaamisvaiheessa käytin hyödyksi kuvia mitä olin ottanut purkausvaiheessa. Kuvien avulla kasaaminen sujui jouhevasti. Sitten kun vaihteisto oli kasassa, oli aika laittaa vaihteisto takaisin paikalleen. Tämän jälkeen työ oli valmis.
4.Palaute ja työn arviointi
Opettaja kehui minua siitä että otin hyvin valokuvia työn helpottamiseksi. Mielestäni onnistuin työssä kiitettävästi. Työ sujui hienosti ja ongelmitta. Työssä opin lisää vaihteiston toiminnasta. Mielestäni työ sujui niin kuin pitikin ja en tekisi mitään toisin.

5. Päätäntä

Keskeistä vaihteiston purkamisessa on muistaa tehdä huolellista työtä ja ottaa paljon valokuvia kasauksen helpottamiseksi.

Minun työni sujui hienosti ja lähes ongelmitta. Sain selville lisää vaihteiston toiminnasta ja vaihteiston rakenteesta. Purkaminen ja kasaus onnistui hyvin ja vaihteisto saatiin takaisin autoon. Ainut ongelma mikä tuli vastaan niin oli se että ratasta mikä vaihteistosta puuttui, ei sanut varaosana mistään. Muuten kaikki meni niin kuin pitikin ja en tekisi mitään toisin. Projekti oli mukava tehdä ja opin uusia asioita vaihteistosta.
Tekstin kirjoittaminen sujui hienosti. Sain aikaan mielestäni ihan hyvää tekstiä ja olen tyytyväinen kirjoitukseeni. Kirjoittaminen onnistui siinä mielessä hyvin että ei tarvinnut miettiä kauaa mitä kirjoittaa koska tiesin mitä kirjoitan. Kirjoituksen aikana ei tullut mitään ongelmia. Välillä piti pitää taukoa ja miettiä mitä kirjoittaa. Kokonaisuutena tekstin kirjoittaminen oli mukavaa vaihtelua ja prosessi onnistui hienosti.

maanantai 11. marraskuuta 2013

moottorinohjaus muistiinpanot

Moottorin ohjainlaite vastaanottaa antureilta signaaleja ja lähettää tunnistimille takaisin. Tämä on jatkuvaa kiertoa. Esim. ilmamassamittari lähettää ohjainlaitteelle tietoa paljonko ilmaa on, jonka avulla ohjainlaite lähettää tietoa ruiskuttimen anturille joka säätää polttoainen määrää.

Moottorin ohjainlaitte optimoi auton kulutuksen, päästöt ja kaynnin tasaisuuden.
Moottorin ohjainlaitteen suorittamat tehtävät:

- käyttötilanteen mittaaminen ja säästösuureiden ohjaaminen
- sovitus kuormitustilanteisiin
- sovitus käyttötilanteisiin
- sovitus ulkoisiin olosuhteisiin (esim. lämpötila, ilmanpaine)
- kuljettajan viestimän kuormituspyynnön muuttaminen toiminnoksi
- esiintyvien vikojen diagnoosi ja tallennus


Moottorin ohjainlaitteen pakolliset tiedot mitä sen on saatava:

- moottorin sisään imetyn ilman massa ( kuinka monta grammaa sekunnissa)
- kuljettajan antama kuormitustieto
- kaasuläpän asentosignaali
- kampiakselin asento
- nokka-akselin asento
- lamda tunnistin (1. lamda mittaa pakokaasujen hapen määrää ja 2. lamda mittaa katalysaattorin toiminnan)
- nakutustunnistin (kertoo jos seos syttyy liian aikaisin. Tällöin seos palaa yliääninopeudella)

Ilmamassa

Ilmamassa anturi mittaa paljonko moottori imee ilmaa, jonka avulla ruiskutussuutin saa tiedon paljonko polttoainetta laitetaan. Samalla lähtee tieto sytytyksen ohjainlaitteelle joka kertoo koska seos sytytetään.
Ilmamassamittari toimii niin että siinä oleva platinalevy yritetään pitää kokoajan samassa lämpötilassa (n. 80-90 astetta) joka lämmitetään syöttämällä sinne virtaa. Ilmamassamittari mittaa sillä tiedolla, paljonko jännitettä joudutaan syöttämään mittariin.

Imusarjan paine. Mitä suurempi alipaine imusarjassa on, sitä lyhyempi on suihkutusventtiilien aukioloaika.

Kaasuläpän asentotunnistin tunnistaa ja kertoo moottorin ohjainlaitteelle missä asennossa kaasuläppä on.

Kampiakselin asentotunnistin:
- kertoo kierrosluvun
- optimoi sytytyshetken, suihkutushetken ja suihkutuksen keston

Nokka-akselin tunnistin
- kertoo suihkutushetken ja sytytyshetken

Nakutustunnistin
- mittaavat sylinterin tärinät
- optimoi sytytyksen hetken

Lamda tunnistimet
- 1. lamda mittaa pakokaasuista hapen määrän
- 2. lamda valvoo toimiiko katalysaattori


Moottorin käyttölaitteet

Mitä suurempim ilmamäärä, sitä enemmän bensiiniä lisätään.


torstai 3. lokakuuta 2013

Moottorin häiriövalon selvitys

saimme korjattavaksi Seat Ibizan. Autossa oli vikana se, että jostain syystä mittaristossa paloi moottorin häiriövalo. Lähdimme selvittämään mistä tämä jouhtui.

Aluksi selvitimme, mitä vikakoodeja testeri antoi autolle. kytkimme testipistokkeen autoon ja katsoimme mitä tuloksia testeri antaa. Niinkuin odotettiin moottorille testeri antoi yhden vikakoodin.
Vikakoodista selvisi että katalysaattori on vajaatoiminnainen. Katalysaattorin tehtävä on puhdistaa pakokaasuista palamaton polttoaine hapen avulla.


Vikakoodien luvun jälkeen aloimme mitata pakokaasupäästöja. tarkoituksena oli selvittää mitä lukemia pakokaasumittari antaa pakokaasuista ja että onko lamda, happi ja kaikki muutkin arvot kohdoillaan. mittaamisen jälkeen selvisi että kaikki muut arvot olivat kohdallaan paitsi HC eli palamattoman aineen arvot olivat liian korkeat. Koska tässä vaiheessa moottori oli vielä suh.koht kylmä otimme vielä toisen mittauksen ja tämän jälkeen HC arvotkin oli kohdallaan.

Pakokaasumittauksen jälkeen aloimme selvittaa toimiiko katalysaattori. ajoimme auton nosturille ja aloimme tekemään lisää mittauksia. Yksi yksinkertainen tapa selvittää toimiiko katalysaattori on se, että lämmittää moottorin ensin lämpimäksi. Tämän jälkeen mittaa infrapuna lämpömittarilla katalysaattorin lämpötiloja. Jos lämpötila ennen katalysaattoria on matalampi kuin katalysaattorin jälkeen, katalysaattori toimii. No, me testasimme tämän ja huomasimme että lämpötila oli korkeampi ennen katalysaattoria kuin sen jälkeen. Vaikka huomasimme tämän tuloksen pääitmme kuitenkin mitata oskiloskoopilla 2 lamda- anturin toiminnan

2 lamda- anturi mittaa kaytännössä sitä että toimiiko katalysaattori. Mittasimme oskiloskoopilla antaako 2 lamda- anturi mitään signaalia sen toimivuudesta. Aloimme mittaamaan ja huomasimme että kyseinen lamda- anturi ei anna mitään signaaleja. Eli tämä lamda- anturi on rikki.

Haimme oikean varaosan ja otimme vanhan irti ja laitoimme uuden tilalle. Tämän jälkeen nollasimme vikakoodit testerillä ja katsoimme vikakoodit uudestaan. Nyt kun lamda- anturi oli vaihdettu, testeri ei antanut enää mitään vikakoodeja moottorille että autolle. Laitoimme auton käyntiin ja mittaristosta moottorin häiriövalo oli poistunut. Korjaus oli onnistunut ja häiriövalo on poissa.
Lamda- anturi ja katalysaattori


Lamda- anturin mittausta oskiloskoopilla. Käytimme apuna kuparilankaa







maanantai 22. huhtikuuta 2013

Jakopäähihnan harjotustyö

Tarkoituksena oli vaihtaa volvon harjoitusmoottoriin jakopäänhihna. Lähdin miettimään ja pähkäilemään mitä tekisin ensin, koska jos jokin menisi oikeassa tilanteessa pieleen, moottorille tulisi monien tuhansien eurojen vahingot. Jos jakopäänhihna on hampaankin pielessä, sitten on ajoituksetkin ja moottori vahingoittuu vakavasti. Jakopäänhihnan tarkoitushan on pyörittää moottorin nokka-akseleita. Joissakin tapauksissa myös joitakin apulaitteita, mutta harvoin.
 
 Jakohihna kuluu, venyy ja haurastuu ja se kannattaa vaihtaa ohjekirjan mukaisin matka- tai aikavälein.
Jos hihnaa ei vaihdeta, se voi katketa ja joku moottorissa oleva komponentti antaa periksi. Hihnan vaihtamisen yhteydessä kannattaa vaihtaa kiristäjä, muut rullat ja apulaitteet. Jos termostaatti sijaitsee jakopäässä, sekin suositellaan vaihdettavaksi.






 

 



keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Jakohihnan tehtävä

Jakohihnan tehtävä on pyörittää moottorin nokka akseleita mikä säätelee venttiilin ajoituksia. Myös mahdollisesti se voi pyörittää joitakin apulaitteita joissakin automalleissa.

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Alatukivarren vaihto

Katsastuksesta tuli auto mikä oli hylätty viallisen alatukivarren takia. Wolkkarissa oli ilmeisesti alatukivarren laakeroisti rikki.


Tukivarren vaihto on helppoa. Ensin otetaan rengas irti, sitten irroitetaan pultit rungosta, joilla tukivarsi on kiinni. Sitten vetoakseli irti renkaan päästä sekä kolmas tukivarren pultti jousen alapuolelta.
Uuden ja vanhan tukivarren ero
Tässä kuvassa nähdään että laakerointi eli kumi mikä joustaa kiinnityskohdassa, on lähtenyt irti ja sitä kautta vähän vaurioitunut

Uusi tukivarsi ja uusi laakerointi
Kiinnitettiin uusi tukivarsi kaikilla pulteilla kiinni ja lopuksi koeajolla varmistettiin että kaikki on kunnossa. Auto toimi hienosti ja auto tulee menemään katsastuksesta nyt läpi

sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Espanjan leiri 19.2 - 1.3

Minä olin mukana golf leirillä Espanjassa missä oli mukana myös maajoukkuetason pelaajia. Lähdimme matkaan Helsinki -Vantaan lentokentältä klo 05.00 aamulla. Lento kesti noin 5 tuntia. Kun saavuimme Malagan lentokentälle meitä odotti kaksi vuoden 2011 Mercedes-Benz E 320 joilla ajoimme 3,5 tunnin ajomatkan päähän golf kentälle. Espanja on siitä erikoinen maa että siellä ei juuri nopeusrajoituksia katsota: meidän kuski ajoi koko matkan 160 km/h peräkärry perässään. Tämän 3,5 tunnin ajon jälkeen saavuimme meidän kohteeseen Arcosiin missä olimme koko 10 päivää harjoittelemassa. Majoitus oli mukava sillä talo missä asuimme oli moderni 3 kerroksinen huvila. Ohjelma oli rankka. Päivässä harjoiteltiin 5 tuntia ja sitten kierros. Matka oli siitä hyvä että siellä kerkesi harjoittelemaan todella paljon ja sitä kautta kehittyä mukavasti. Varsinkin kun minulla oli ollut selän takia melkein kahden kk tauko koko lajista. Vapaa ajat meni ruokaillessa, kavereiden kanssa ollessa ja pokeria pelatessa. Mutta matka sujui hyvin ja nyt ollaan kotiuduttu ja nyt keskitytään taas koulun käyntiin!

tiistai 29. tammikuuta 2013

Vaihteiston purkaminen

Vaihteisotkoppa sisältä kuvattuna
Kytkinlevy ja paineasetelma sivulta katsottuna
5-vaihteen rattaat ja vaihteensiirtäjä
Kampiakselin uusi tiiviste
Vaihteiston rattaat ja akselit
Vaihteiston rattaat
Ratas mihin voima välittyy
kytkinlevy

Voimansiirto

Tarkoituksena oli harjoitusauto Renaut Cliosta ottaa vaihteisto irti, avata vaihteisto ja tutkia miten voima siirtyy vaihteistossa ja miten kytkin toimii. Ensiksi piti ottaa vetoakselit irti että renkaista että moottorista ja vaihteistosta. Tämä työvaihe sujui hyvin. seuraavana oli tarkoitus irroittaa vaihteiston kaikki kiinnityspultit. niitä oli paljon mutta kaikki saatiin irroitettua.

Sitten kun kaikki kiinnityspultit olivat irti aloimme irroittaa vaihteistoa moottorista. se tapahtui ihan kampeamalla. Tämän jälkeen kun vaihteisto oli moottorista irti ilmaantui pieni ongelma: vaihteisto ei mahtunut alas koska auton apurunko oli tiellä. Siksi jouduimme laskemaan apurunkoa alaspäin. Tämä on tyypillistä Relluissa että apurunkoa pitää laskea kun vaihteistoa otetaan irti. Apurunko oli kiinni neljällä jykevällä pultilla. Pulttien aukaiseminen oli haastavampaa kuin luulimme koska auto oli vanha ja pultit tuppas olemaan vähän ruosteessa joten pultit pyörivät tyhjää. Jouduimme poraamaan ja rälläköimään apurungon pultit rikki. Tämän tehtyä tuimme apurungon vaihteistonostimilla. Kun laskimme apurunkoa vaihteisto mahtui tulemaan alas ja otimme vaihteiston käsivoimilla alas.

Alla vaihteistoon liittyviä kuvia
vauhtipyörä
paineasetelma moottorissa kiinni
paineasetelma irroitettuna
vaihteisto irroitettuna
kytkinlevy irroittaa moottorin vaihteistosta.
kytkinlevy irroitettuna

vaiuhtipyörä sivusta kuvattuna
Vauhtipyörän päässä olevat kampiakselin tiivisteet
moottori vaihteiston irrottamisen jälkeen