Velvollisuudet
Korjaamolla on velvollisuus tehdä työ ammattitaitoisesti ja huolellisesti noudattaen valmistajan annettuja ohjeita. korjaamo hankkii työhön vaadittavat työkalut ja varaosat. Jos asiakkaalla on omat varaosat, asentajan on tarkistettava onko asiakkaan osat käyttökelpiset. Korjaamolla on myös velvollisus ilmoittaa onko korjaus kannattavaa.
Työtilaus
Työtilaus pitää tehdä kirjallisena ja siitä annetaan kopio asiakkaalle. Jos asiakas haluaa perua työtilauksen kesken töiden, korjaamolla on oikeus veloittaa asiakkaalta tehdyn työn hinta.
Hintaehdot
Korjaamon hinnoitteluperusteet on nähtävillä korjaamon asiakastiloissa. Ilmoitettu hinto voi olla hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteähinta. Hinta-arviota ei saa ylittää yli 15%. Se on voimassa kuukauden ajan.
Jos työlle on sovittu enimmäishinta, enimmäishintaa ei saa ylittää. Korjaamo laskuttaa
asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja
alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista
toimista.
Lisätyöt
Jos työn aikana ilmenee että autoon pitää tehdä lisätyötä, siitä pitää ilmoittaa asiakkaalle. Asiakkaalle pitää
lupaa tiedusteltaessa ilmoittaa, aiheuttaako lisätöiden lykkääminen
vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle.
Maksuehdot
Lasku maksetaan käteisellä työn kohteen luovutuksen yhteydessä, ellei muusta maksutavasta ole työtilausta tehtäessä sovittu.Korjaamolla on oikeus periä viivästyskorkoa erääntyneestä tai viivästyneestä maksusta korkolain mukaisesti. Korjaamon ei myöskään tarvitse luovuttaa autoa asiakkaalle jos työtä ei ole maksettu luovutuksen yhteydessä.
Työn valmistuminen
Työ tehdään sovitussa ajassa. Jos korjaamo ei saa työtä ajallaan valmiiksi, korjaamolla on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle työn viivystämisestä. Jos työaikaa ei ole työtilauksessa sovittu,työ tehdään työn laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa.
Työn vastaanottaminen ja luovuttaminen
Työ luovutetaan tai vastaanotetaan korjaamon aukiolo aikoina. Korjaamo vastaa siitä että asiakkaan autoa säilytetään huuolellisesti ja siististi. Jos auto esim. varastetaan se on korjaamon vastuulla. Korjaamo ei taas vastaa autoon jätetyistä esineistä ellei olla asiakkaan kanssa muutoin sovittu.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Jos asioista ei päästä yhtämielisyyteen keskenäisellä neuvottelulla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti