Teimme jarruhuollon Toyota Corollaan. Tarkoituksena oli vaihtaa uudet jarrulevyt ja palat, koska vanhat oli kulunut loppun
Seuraavissa kuvissa työvaiheita:
|
Aluksi otimme renkaan pois | | |
|
Seuraavaksi otimme jarrusatulan pois ja laitoimme sen nippusiteellä roikkumaan jouseen, ja otimme myös vanhat jarrupalat pois. |
|
Seuraavaksi otimme jarrusatulan kannattimen ja jarrulevyn pois. | | |
|
Uudet jarrulevyt täytyy aina putsata koska niissä on rasvaa ym likaa joka estää jarrujen toiminnan. | |
|
Laitoime uuden jarrulevyn paikalleen. |
|
Seuraavaksi vuoroon tuli liukutapit. Putsasimme liukutapit ja laitoimme niihin kuparitahnaa ettei liukutapit jymähdä paikoilleen. | |
|
Kuparitahnattu liukutappi. |
|
Laitoimme uudet jarrupalat, jarrupalojen liukupintaan täytyy myös laittaa kuparitahnaa ettei ne jymähdä paikoilleen. |
|
Sitten puristimme jarrusatulan männän sisäänpäin jotta se mahtuisi oikeaan kohtaan ja laitoimme sen paikoilleen. |
|
Sitten vain rengas paikoilleen ja auto alas ja katsoimme jarrunesteen määrän. |
Jarrunesteet täytyy vaihtaa n 2 vuoden välein koska sen sekaan tiivistyy
vettä ja jarrunesteen kiehumislämpötila pienenee ja jos tulee tiuka
jarrutus ja jarrulevyt menevät punahehkuun saattaa tällöin jarruneste
kiehahtaa ja jarrujen "tunto" häviää.
Autoon johon teimme jarruhuollon oli jarrulevyjen minipaksuus oli 23 mm.
Jarrunesteenä käytetään tässä autossa DOT 4
Harjoitustyössä opimme huoltamaan ja vaihtamaan kuluneet jarrun osat. Ongelmia ei ilmennyt ja työ sujui hyvin.
Turvallisuusriskejä ei ollut kunhan varmisti että auto on nostettu hyvin
ylös eikä se tipu, kunhan muistaa käyttää kuulosuojaimia kun käyttää
paineilmatyökaluja ja pitää hanskoja kädessä kun plärää jarrunesteen
kanssa koska se on syövyttävää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti