maanantai 29. lokakuuta 2012

Kytkentäkaaviot

Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen / Wiring Diagrams



Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa.
Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto.

Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimilaitteisiin.

Napojen meikinnät
30=akun+napa
15=virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50= virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa

ja ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinus napa
31= akun miinusnapa

Rele/relay

 Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu sautasydemeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet.


Sulakkeen merkitys merkitys viertapiirissä

Sulake=Varoke=Fuse
Varoke suojaa johdinta. Varokkaan tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. varoke on  perjaatteessa pieni pätkä johdinta , joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.

Varokkeita on kahdenlaisia. toiset niin kutsutu nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liian suuri virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähele akun+napaa.

Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.
Esimerkki.
Virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15A

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti