Sylinterin hoonausjälki
|
Kampiakseli Kampiakselin
tarkoitus on muuttaa kiertokangen voima pyörimisvoimaksi ja kehittää
siten vääntömomentti. Kampiakselit valetaan tai muottiintaotaan
pallografiittivaluraudasta tai nuorrutusteräksestä. |
Vauhtipyörä
Vauhtipyörä varastoi energiaa työtahdin aikana ja luovuttaa sen myöhemmin.
Kiertokanki
Kiertokanki yhdistää männän kampiakseliin. Kiertokanki on valmistettu muottiittakomalla nuorrutusteräksestä.
Mäntä
Männän tehtävä on välittää ilma/polttoaineseoksen palaessa syntyvä voima kampiakselille.
Männänrenkaat
Männänrenkaiden tarkoitus on tiivistää
palamiskaasut pois kampikammiosta ja edistää lmmön johtumista männästä
sylinterin seiniin.
Männäntappi
Männäntapin tarkoitus on pitää mäntä kiinni kiertokangessa.
Kampiakselin laakeri
Kampiakselin laakerit tukevat ja ohjaavat akselia
öljynsuodattimen jalka
Öljynsuodattimen jalka pitää öljynsuodattimen paikoillaan
Sylinterin kansi
Sylinterin kansi tiivistää sylinterin
ylhäältäpäin. Siihen asennetaan sytytystulpat bensiinimoottoreissa ja
ruiskusuuttimet dieselmoottoreissa
Venttiili
Venttiilin tarkoitus on avata ja sulkea imu- ja pakokanavia.
Venttiilin jousi
Venttiilin jousentarkoitus on palauttaa sulkea venttiili.
Venttiilin istukka
Venttiilin istukan on kovempaa
materiaalia kuin sylinterin kansi. Kun venttiili liikku nopeasti nii se
ei hakkaa sylinterinkanteen vaan venttiilin istukkaan ettei kansi
hajoaisi.
Venttiilin lukkokiila
Lukkokiilan tarkoitus on pitää venttiili oikealla paikallaan.
Venttiilin ohjurikumi
Venttiilin painikuppi
Kupin tarkoitus on painaa venttiiliä.
Nokka-akseli
Nokka-akselin tarkoitus on painaa venttiilin paininkuppia.
Mikrometrin kalibrointi
Kampiakselin soikeuden mittaus mikrometrillä
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti