maanantai 22. lokakuuta 2012

Sylinteriryhmä

Sylinteri.Sylinteri muodostaa sylinterikannessa olevan puristustilan ja männän kanssa palotilan. Sylinterit valmistetaan  valamalla harmaavaluraidasta tai kevytmetallista.


Sylinterin hoonausjälki
Kampiakseli
Kampiakselin tarkoitus on muuttaa kiertokangen voima pyörimisvoimaksi ja kehittää siten vääntömomentti. Kampiakselit valetaan tai muottiintaotaan pallografiittivaluraudasta tai nuorrutusteräksestä.

Vauhtipyörä
Vauhtipyörä varastoi energiaa työtahdin aikana ja luovuttaa sen myöhemmin. 


Kiertokanki
Kiertokanki yhdistää männän kampiakseliin. Kiertokanki on valmistettu muottiittakomalla nuorrutusteräksestä.

Mäntä
Männän tehtävä on välittää ilma/polttoaineseoksen palaessa syntyvä voima kampiakselille.
 Männänrenkaat
Männänrenkaiden tarkoitus on tiivistää palamiskaasut pois kampikammiosta ja edistää lmmön johtumista männästä sylinterin seiniin.
Männäntappi
Männäntapin tarkoitus on pitää mäntä kiinni kiertokangessa.


Kampiakselin laakeri
Kampiakselin laakerit tukevat ja ohjaavat akselia 


öljynsuodattimen jalka
Öljynsuodattimen jalka pitää öljynsuodattimen paikoillaan


Sylinterin kansi
Sylinterin kansi tiivistää sylinterin ylhäältäpäin. Siihen asennetaan sytytystulpat bensiinimoottoreissa ja ruiskusuuttimet dieselmoottoreissa


Venttiili
Venttiilin tarkoitus on avata ja sulkea imu- ja pakokanavia.


Venttiilin jousi
Venttiilin jousentarkoitus on palauttaa sulkea venttiili.


Venttiilin istukka
Venttiilin istukan on kovempaa materiaalia kuin sylinterin kansi. Kun venttiili liikku nopeasti nii se ei hakkaa sylinterinkanteen vaan venttiilin istukkaan ettei kansi hajoaisi.


Venttiilin lukkokiila
Lukkokiilan tarkoitus on pitää venttiili oikealla paikallaan.


Venttiilin ohjurikumi


Venttiilin painikuppi
Kupin tarkoitus on painaa venttiiliä.


Nokka-akseli
Nokka-akselin tarkoitus on painaa venttiilin paininkuppia.


Mikrometrin kalibrointi


Kampiakselin soikeuden mittaus mikrometrillä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti