keskiviikko 20. maaliskuuta 2013
Jakohihnan tehtävä
Jakohihnan tehtävä on pyörittää moottorin nokka akseleita mikä säätelee venttiilin ajoituksia. Myös mahdollisesti se voi pyörittää joitakin apulaitteita joissakin automalleissa.
maanantai 18. maaliskuuta 2013
Alatukivarren vaihto
Katsastuksesta tuli auto mikä oli hylätty viallisen alatukivarren takia. Wolkkarissa oli ilmeisesti alatukivarren laakeroisti rikki.![]() |
Tukivarren
vaihto on helppoa. Ensin otetaan rengas irti, sitten irroitetaan
pultit rungosta, joilla tukivarsi on kiinni. Sitten vetoakseli irti
renkaan päästä sekä kolmas tukivarren pultti jousen alapuolelta. |
![]() |
Uuden ja vanhan tukivarren ero |
![]() |
Tässä kuvassa nähdään että laakerointi eli kumi mikä joustaa kiinnityskohdassa, on lähtenyt irti ja sitä kautta vähän vaurioitunut |
![]() |
Uusi tukivarsi ja uusi laakerointi |
![]() |
Kiinnitettiin uusi tukivarsi kaikilla pulteilla kiinni ja lopuksi koeajolla varmistettiin että kaikki on kunnossa. Auto toimi hienosti ja auto tulee menemään katsastuksesta nyt läpi |
sunnuntai 3. maaliskuuta 2013
Espanjan leiri 19.2 - 1.3
Minä olin mukana golf leirillä Espanjassa missä oli mukana myös maajoukkuetason pelaajia. Lähdimme matkaan Helsinki -Vantaan lentokentältä klo 05.00 aamulla. Lento kesti noin 5 tuntia. Kun saavuimme Malagan lentokentälle meitä odotti kaksi vuoden 2011 Mercedes-Benz E 320 joilla ajoimme 3,5 tunnin ajomatkan päähän golf kentälle. Espanja on siitä erikoinen maa että siellä ei juuri nopeusrajoituksia katsota: meidän kuski ajoi koko matkan 160 km/h peräkärry perässään. Tämän 3,5 tunnin ajon jälkeen saavuimme meidän kohteeseen Arcosiin missä olimme koko 10 päivää harjoittelemassa. Majoitus oli mukava sillä talo missä asuimme oli moderni 3 kerroksinen huvila. Ohjelma oli rankka. Päivässä harjoiteltiin 5 tuntia ja sitten kierros. Matka oli siitä hyvä että siellä kerkesi harjoittelemaan todella paljon ja sitä kautta kehittyä mukavasti. Varsinkin kun minulla oli ollut selän takia melkein kahden kk tauko koko lajista. Vapaa ajat meni ruokaillessa, kavereiden kanssa ollessa ja pokeria pelatessa. Mutta matka sujui hyvin ja nyt ollaan kotiuduttu ja nyt keskitytään taas koulun käyntiin!
tiistai 29. tammikuuta 2013
Vaihteiston purkaminen
Voimansiirto
Tarkoituksena oli harjoitusauto Renaut Cliosta ottaa vaihteisto irti, avata vaihteisto ja tutkia miten voima siirtyy vaihteistossa ja miten kytkin toimii. Ensiksi piti ottaa vetoakselit irti että renkaista että moottorista ja vaihteistosta. Tämä työvaihe sujui hyvin. seuraavana oli tarkoitus irroittaa vaihteiston kaikki kiinnityspultit. niitä oli paljon mutta kaikki saatiin irroitettua.
Sitten kun kaikki kiinnityspultit olivat irti aloimme irroittaa vaihteistoa moottorista. se tapahtui ihan kampeamalla. Tämän jälkeen kun vaihteisto oli moottorista irti ilmaantui pieni ongelma: vaihteisto ei mahtunut alas koska auton apurunko oli tiellä. Siksi jouduimme laskemaan apurunkoa alaspäin. Tämä on tyypillistä Relluissa että apurunkoa pitää laskea kun vaihteistoa otetaan irti. Apurunko oli kiinni neljällä jykevällä pultilla. Pulttien aukaiseminen oli haastavampaa kuin luulimme koska auto oli vanha ja pultit tuppas olemaan vähän ruosteessa joten pultit pyörivät tyhjää. Jouduimme poraamaan ja rälläköimään apurungon pultit rikki. Tämän tehtyä tuimme apurungon vaihteistonostimilla. Kun laskimme apurunkoa vaihteisto mahtui tulemaan alas ja otimme vaihteiston käsivoimilla alas.
Alla vaihteistoon liittyviä kuvia
Sitten kun kaikki kiinnityspultit olivat irti aloimme irroittaa vaihteistoa moottorista. se tapahtui ihan kampeamalla. Tämän jälkeen kun vaihteisto oli moottorista irti ilmaantui pieni ongelma: vaihteisto ei mahtunut alas koska auton apurunko oli tiellä. Siksi jouduimme laskemaan apurunkoa alaspäin. Tämä on tyypillistä Relluissa että apurunkoa pitää laskea kun vaihteistoa otetaan irti. Apurunko oli kiinni neljällä jykevällä pultilla. Pulttien aukaiseminen oli haastavampaa kuin luulimme koska auto oli vanha ja pultit tuppas olemaan vähän ruosteessa joten pultit pyörivät tyhjää. Jouduimme poraamaan ja rälläköimään apurungon pultit rikki. Tämän tehtyä tuimme apurungon vaihteistonostimilla. Kun laskimme apurunkoa vaihteisto mahtui tulemaan alas ja otimme vaihteiston käsivoimilla alas.
Alla vaihteistoon liittyviä kuvia
![]() |
vauhtipyörä |
![]() |
paineasetelma moottorissa kiinni |
![]() |
paineasetelma irroitettuna |
![]() |
vaihteisto irroitettuna |
![]() |
kytkinlevy irroittaa moottorin vaihteistosta. kytkinlevy irroitettuna |
![]() |
vaiuhtipyörä sivusta kuvattuna |
![]() |
Vauhtipyörän päässä olevat kampiakselin tiivisteet |
![]() |
moottori vaihteiston irrottamisen jälkeen |
maanantai 17. joulukuuta 2012
nelipyöräsuuntaus
Ford Fiesta nosturilla ja nelipyöräsuuntauspeilit. |
Nelipyöräsuuntaus laitteestamme ei löytynyt kyseisen auton pyörien arvoja joten katsoimme arvot ford etish ohjelmasta ja naputtelimme ne tietokoneelle. |
Katsoimme tietokoneen antamasta listasta että autossa on kaikki osat ehjänä. |
Nelipyöräsuuntauksessa ratti pitää laittaa suoraan ja lukkoon. Myös jarrupoljin laitetaan pohjaan. |
Säädimme alimmat arvot kohdalleen (kuvassa vasta toinen arvo on kohdallaan) |
Renkaan asentoa voidaan muuttaa avaamalla raidetangon pään mutteri. |
Kun alimmat arvot olivat kohdallaan kiristimme raidetangon muttein, otimme peilit pois autosta ja laskimme auton alas. |
maanantai 10. joulukuuta 2012
Autonpesu ja vahaus
Ennen pesua pitää muistaa tarkistaa että ovet ja ikkunat on
kunnolla kiinni ettei vettä pääse sisälle.

Ensin auto
huudellaan huolellisesti painepesurilla jotta suurimmat kurat saadaan pois,
jottei auton maalipinta naarmuunnu kun sitä pestään pesusienillä.

Huuhtelun jälkeen
pesuaine levitettiin autoon ja hangattiin pesusienillä auto puhtaaksi.
Vahauksen jälkeen oli vielä
auton sisältä siivous. Ensiksi piti ottaa kaikki sisällä olevat tavarat pois,
jonka jälkee se voitiin imuroida. Sen jälkeen puhdistettiin vielä sisältä
muoviosat ja ikkunat.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)