torstai 3. lokakuuta 2013

Moottorin häiriövalon selvitys

saimme korjattavaksi Seat Ibizan. Autossa oli vikana se, että jostain syystä mittaristossa paloi moottorin häiriövalo. Lähdimme selvittämään mistä tämä jouhtui.

Aluksi selvitimme, mitä vikakoodeja testeri antoi autolle. kytkimme testipistokkeen autoon ja katsoimme mitä tuloksia testeri antaa. Niinkuin odotettiin moottorille testeri antoi yhden vikakoodin.
Vikakoodista selvisi että katalysaattori on vajaatoiminnainen. Katalysaattorin tehtävä on puhdistaa pakokaasuista palamaton polttoaine hapen avulla.


Vikakoodien luvun jälkeen aloimme mitata pakokaasupäästöja. tarkoituksena oli selvittää mitä lukemia pakokaasumittari antaa pakokaasuista ja että onko lamda, happi ja kaikki muutkin arvot kohdoillaan. mittaamisen jälkeen selvisi että kaikki muut arvot olivat kohdallaan paitsi HC eli palamattoman aineen arvot olivat liian korkeat. Koska tässä vaiheessa moottori oli vielä suh.koht kylmä otimme vielä toisen mittauksen ja tämän jälkeen HC arvotkin oli kohdallaan.

Pakokaasumittauksen jälkeen aloimme selvittaa toimiiko katalysaattori. ajoimme auton nosturille ja aloimme tekemään lisää mittauksia. Yksi yksinkertainen tapa selvittää toimiiko katalysaattori on se, että lämmittää moottorin ensin lämpimäksi. Tämän jälkeen mittaa infrapuna lämpömittarilla katalysaattorin lämpötiloja. Jos lämpötila ennen katalysaattoria on matalampi kuin katalysaattorin jälkeen, katalysaattori toimii. No, me testasimme tämän ja huomasimme että lämpötila oli korkeampi ennen katalysaattoria kuin sen jälkeen. Vaikka huomasimme tämän tuloksen pääitmme kuitenkin mitata oskiloskoopilla 2 lamda- anturin toiminnan

2 lamda- anturi mittaa kaytännössä sitä että toimiiko katalysaattori. Mittasimme oskiloskoopilla antaako 2 lamda- anturi mitään signaalia sen toimivuudesta. Aloimme mittaamaan ja huomasimme että kyseinen lamda- anturi ei anna mitään signaaleja. Eli tämä lamda- anturi on rikki.

Haimme oikean varaosan ja otimme vanhan irti ja laitoimme uuden tilalle. Tämän jälkeen nollasimme vikakoodit testerillä ja katsoimme vikakoodit uudestaan. Nyt kun lamda- anturi oli vaihdettu, testeri ei antanut enää mitään vikakoodeja moottorille että autolle. Laitoimme auton käyntiin ja mittaristosta moottorin häiriövalo oli poistunut. Korjaus oli onnistunut ja häiriövalo on poissa.
Lamda- anturi ja katalysaattori


Lamda- anturin mittausta oskiloskoopilla. Käytimme apuna kuparilankaa







maanantai 22. huhtikuuta 2013

Jakopäähihnan harjotustyö

Tarkoituksena oli vaihtaa volvon harjoitusmoottoriin jakopäänhihna. Lähdin miettimään ja pähkäilemään mitä tekisin ensin, koska jos jokin menisi oikeassa tilanteessa pieleen, moottorille tulisi monien tuhansien eurojen vahingot. Jos jakopäänhihna on hampaankin pielessä, sitten on ajoituksetkin ja moottori vahingoittuu vakavasti. Jakopäänhihnan tarkoitushan on pyörittää moottorin nokka-akseleita. Joissakin tapauksissa myös joitakin apulaitteita, mutta harvoin.
 
 Jakohihna kuluu, venyy ja haurastuu ja se kannattaa vaihtaa ohjekirjan mukaisin matka- tai aikavälein.
Jos hihnaa ei vaihdeta, se voi katketa ja joku moottorissa oleva komponentti antaa periksi. Hihnan vaihtamisen yhteydessä kannattaa vaihtaa kiristäjä, muut rullat ja apulaitteet. Jos termostaatti sijaitsee jakopäässä, sekin suositellaan vaihdettavaksi.






 

 



keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Jakohihnan tehtävä

Jakohihnan tehtävä on pyörittää moottorin nokka akseleita mikä säätelee venttiilin ajoituksia. Myös mahdollisesti se voi pyörittää joitakin apulaitteita joissakin automalleissa.

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Alatukivarren vaihto

Katsastuksesta tuli auto mikä oli hylätty viallisen alatukivarren takia. Wolkkarissa oli ilmeisesti alatukivarren laakeroisti rikki.


Tukivarren vaihto on helppoa. Ensin otetaan rengas irti, sitten irroitetaan pultit rungosta, joilla tukivarsi on kiinni. Sitten vetoakseli irti renkaan päästä sekä kolmas tukivarren pultti jousen alapuolelta.
Uuden ja vanhan tukivarren ero
Tässä kuvassa nähdään että laakerointi eli kumi mikä joustaa kiinnityskohdassa, on lähtenyt irti ja sitä kautta vähän vaurioitunut

Uusi tukivarsi ja uusi laakerointi
Kiinnitettiin uusi tukivarsi kaikilla pulteilla kiinni ja lopuksi koeajolla varmistettiin että kaikki on kunnossa. Auto toimi hienosti ja auto tulee menemään katsastuksesta nyt läpi

sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Espanjan leiri 19.2 - 1.3

Minä olin mukana golf leirillä Espanjassa missä oli mukana myös maajoukkuetason pelaajia. Lähdimme matkaan Helsinki -Vantaan lentokentältä klo 05.00 aamulla. Lento kesti noin 5 tuntia. Kun saavuimme Malagan lentokentälle meitä odotti kaksi vuoden 2011 Mercedes-Benz E 320 joilla ajoimme 3,5 tunnin ajomatkan päähän golf kentälle. Espanja on siitä erikoinen maa että siellä ei juuri nopeusrajoituksia katsota: meidän kuski ajoi koko matkan 160 km/h peräkärry perässään. Tämän 3,5 tunnin ajon jälkeen saavuimme meidän kohteeseen Arcosiin missä olimme koko 10 päivää harjoittelemassa. Majoitus oli mukava sillä talo missä asuimme oli moderni 3 kerroksinen huvila. Ohjelma oli rankka. Päivässä harjoiteltiin 5 tuntia ja sitten kierros. Matka oli siitä hyvä että siellä kerkesi harjoittelemaan todella paljon ja sitä kautta kehittyä mukavasti. Varsinkin kun minulla oli ollut selän takia melkein kahden kk tauko koko lajista. Vapaa ajat meni ruokaillessa, kavereiden kanssa ollessa ja pokeria pelatessa. Mutta matka sujui hyvin ja nyt ollaan kotiuduttu ja nyt keskitytään taas koulun käyntiin!

tiistai 29. tammikuuta 2013

Vaihteiston purkaminen

Vaihteisotkoppa sisältä kuvattuna
Kytkinlevy ja paineasetelma sivulta katsottuna
5-vaihteen rattaat ja vaihteensiirtäjä
Kampiakselin uusi tiiviste
Vaihteiston rattaat ja akselit
Vaihteiston rattaat
Ratas mihin voima välittyy
kytkinlevy

Voimansiirto

Tarkoituksena oli harjoitusauto Renaut Cliosta ottaa vaihteisto irti, avata vaihteisto ja tutkia miten voima siirtyy vaihteistossa ja miten kytkin toimii. Ensiksi piti ottaa vetoakselit irti että renkaista että moottorista ja vaihteistosta. Tämä työvaihe sujui hyvin. seuraavana oli tarkoitus irroittaa vaihteiston kaikki kiinnityspultit. niitä oli paljon mutta kaikki saatiin irroitettua.

Sitten kun kaikki kiinnityspultit olivat irti aloimme irroittaa vaihteistoa moottorista. se tapahtui ihan kampeamalla. Tämän jälkeen kun vaihteisto oli moottorista irti ilmaantui pieni ongelma: vaihteisto ei mahtunut alas koska auton apurunko oli tiellä. Siksi jouduimme laskemaan apurunkoa alaspäin. Tämä on tyypillistä Relluissa että apurunkoa pitää laskea kun vaihteistoa otetaan irti. Apurunko oli kiinni neljällä jykevällä pultilla. Pulttien aukaiseminen oli haastavampaa kuin luulimme koska auto oli vanha ja pultit tuppas olemaan vähän ruosteessa joten pultit pyörivät tyhjää. Jouduimme poraamaan ja rälläköimään apurungon pultit rikki. Tämän tehtyä tuimme apurungon vaihteistonostimilla. Kun laskimme apurunkoa vaihteisto mahtui tulemaan alas ja otimme vaihteiston käsivoimilla alas.

Alla vaihteistoon liittyviä kuvia
vauhtipyörä
paineasetelma moottorissa kiinni
paineasetelma irroitettuna
vaihteisto irroitettuna
kytkinlevy irroittaa moottorin vaihteistosta.
kytkinlevy irroitettuna

vaiuhtipyörä sivusta kuvattuna
Vauhtipyörän päässä olevat kampiakselin tiivisteet
moottori vaihteiston irrottamisen jälkeen