Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen / Wiring Diagrams
Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa.
Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto.
Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimilaitteisiin.
Napojen meikinnät
30=akun+napa
15=virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50= virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa
ja ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinus napa
31= akun miinusnapa
Rele/relay
Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu sautasydemeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet.
Sulakkeen merkitys merkitys viertapiirissä
Sulake=Varoke=Fuse
Varoke suojaa johdinta. Varokkaan tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. varoke on perjaatteessa pieni pätkä johdinta , joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.
Varokkeita on kahdenlaisia. toiset niin kutsutu nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liian suuri virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähele akun+napaa.
Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.
Esimerkki.
Virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15A
maanantai 29. lokakuuta 2012
tiistai 23. lokakuuta 2012
Auton sähköjärjestelmä
Auton Sähköjärjestelmä
keskuslukitus
mittaristo
ajotietokone
valot
starttimoottori
äänitorvi
peruutustutka
sähköikkunat
sähköpeilit
takalasin lämmitin
äänentoisto laitteet
navigaattori
penkinlämmittimet
penkin säätömekanismit
tupakansytytin
sähköinen luukkujen avaus
turvävyöt
turvatyynyt
turvävyön esikiristin
abs jarrut
jousitus
ohjaustehostin
ajonhallintajärjestelmä
akku
ajovalojen pesulaitteet
lasien pesulaitteet
puhallinjärjestelmä
kattoluukku
virtalukko
ilmastointi
avoauton katto
4-vetojärjestelmät
automaattivaihteisto
hybridimoottori
sähköautojen voimansiirto
Ohjainlaitteet/tietokoneet autossa
Moottorinohjainlaite
Mittaristonohjainlaite
turvatyynyjen ohjainlaite
ABS/ESP-ohjainlaite
Webasto
ohjaustehostimen ohjainlaite
ilmastoinnin ohjainlaite
mukavuusjärjestelmien ohjainlaite
oviohjainlaite (3-5 kpl)
Valojen ohjainlaite
Gateway
Jännite
Jännitteen tunnus on U ja yksikkö voltti V. Kuvaa kahden navan välissä elektronimäärän epätasapainoa. Jännitteen suuruus kuvaa sitä potentiaalia, joka on mahdollista ottaa käyttöön kun virta alkaa kulkea.
Nimellisjännite
Kuvaa jännitettä, joka virtalähteestä on saatavilla ihanneolosuhteissa. "Voitaisiin kuvitella standardiksi, on sovittu, että 12V akut valmistetaan määrätylle jännitteelle määrätyssä varaustilassa."
Lähdejännite
Tarkoittaa kuormittamattoman jännitelähten jännitettä. Esimerkiksi autonakku silloin kun sitä ei kuormiteta. Kun kuormittamattomasta akusta mitataan jännitettä, jännitteen pitäisi olla yli 12,2V(HUOM. välittömästi latauksen jälkeen jännite on korkeampi 12,5-13,7V).
Napajännite
Tarkoittaa kuormitetun jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi akun lähdenännite on 12,3 V ja kun akkua kuormitetaan esimerkiksi takalasinlämmittimellä , napajännite putoaa 12 volttiin.
Jännitteen mittaaminen
Jännitemittaus tehdään aina rinnan kuluttajan tai jännitelähteen kanssa. Aluksi kytketään mittajohdot mittariin, musta johdin yleensä COM-liitäntään ja punainen johdin liitäntään, jossa on jännitemittauksen symboli. Mittalaite asetetaan jännitemittausasentoon kiertämällä valitsin asentoon -V.
Virta (Current)
Sähkövirta on elektronien liikettä. Sähkövirta en kulje, ennen kuin se on tehty mahdolliseksi kytkemällä piiriin virtalähteen molemmat navat ja muodostamalla johtimilla suljettu vietapiiri. Sähkövirran tunnus on I ja yksikkö ampeeri.
Tasavirta (Direct Current)
Merkitään symbolilla, jossa yläpuolella on yhtenäinen viiva ja alapuolella katkoviiva. Tasavirraksi kutsutaan sellaista virtaa jonka napaisuus ei vaihdu, eli virta pysyy skokoajan samansuuntaisena.
Vaihtovirta (Alternating Current)
Vaihtovirta on sähkövirtaa, jossa jännitteen napaisuus ja virran kulkusuunta vaihtuu. yleisin vaihtovirran/jännitteen muoto on sin-aallon mukainen.
Virran mittaaminen yleismittarilla
- Musta johdin kytketään yleismittarin COM-porttiin
- Punainen johdin pistokkeeseen A max 10A
- Kytkin kohtaan A
- mittalaite kytketään virtapiiriin sarjaan
Resistanssi (resistance)
Resistanssi on suurre, joka kuvaa materiaalin kykyä vastustaa sähkövirran kulkua. Tunnetuin resestanssia aiheuttava komponentti on vastus. Kun virtapiiriin lisätään vastuksia tai jokin virtapiirin osista on esimerkiksi hapettunut, niin pirissä kulkeva sähkövirta pienenee. Samoin käy kun piiriiin lisätään mikä tahansa sähköa kuluttava laite, esimerkiksi sähkömoottori.
Resistanssin mittaus
-Musta johdin COM-porttiin
-Punainen johdin Ω, - pistokkeeseen
- kytkin kohtaan Ω
- Mittari kytketään rinnan mitittavan kohteen kanssa
- mitattava kohde pitää olla virraton
keskuslukitus
mittaristo
ajotietokone
valot
starttimoottori
äänitorvi
peruutustutka
sähköikkunat
sähköpeilit
takalasin lämmitin
äänentoisto laitteet
navigaattori
penkinlämmittimet
penkin säätömekanismit
tupakansytytin
sähköinen luukkujen avaus
turvävyöt
turvatyynyt
turvävyön esikiristin
abs jarrut
jousitus
ohjaustehostin
ajonhallintajärjestelmä
akku
ajovalojen pesulaitteet
lasien pesulaitteet
puhallinjärjestelmä
kattoluukku
virtalukko
ilmastointi
avoauton katto
4-vetojärjestelmät
automaattivaihteisto
hybridimoottori
sähköautojen voimansiirto
Ohjainlaitteet/tietokoneet autossa
Moottorinohjainlaite
Mittaristonohjainlaite
turvatyynyjen ohjainlaite
ABS/ESP-ohjainlaite
Webasto
ohjaustehostimen ohjainlaite
ilmastoinnin ohjainlaite
mukavuusjärjestelmien ohjainlaite
oviohjainlaite (3-5 kpl)
Valojen ohjainlaite
Gateway
Jännite
Jännitteen tunnus on U ja yksikkö voltti V. Kuvaa kahden navan välissä elektronimäärän epätasapainoa. Jännitteen suuruus kuvaa sitä potentiaalia, joka on mahdollista ottaa käyttöön kun virta alkaa kulkea.
Nimellisjännite
Kuvaa jännitettä, joka virtalähteestä on saatavilla ihanneolosuhteissa. "Voitaisiin kuvitella standardiksi, on sovittu, että 12V akut valmistetaan määrätylle jännitteelle määrätyssä varaustilassa."
Lähdejännite
Tarkoittaa kuormittamattoman jännitelähten jännitettä. Esimerkiksi autonakku silloin kun sitä ei kuormiteta. Kun kuormittamattomasta akusta mitataan jännitettä, jännitteen pitäisi olla yli 12,2V(HUOM. välittömästi latauksen jälkeen jännite on korkeampi 12,5-13,7V).
Napajännite
Tarkoittaa kuormitetun jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi akun lähdenännite on 12,3 V ja kun akkua kuormitetaan esimerkiksi takalasinlämmittimellä , napajännite putoaa 12 volttiin.
Jännitteen mittaaminen
Jännitemittaus tehdään aina rinnan kuluttajan tai jännitelähteen kanssa. Aluksi kytketään mittajohdot mittariin, musta johdin yleensä COM-liitäntään ja punainen johdin liitäntään, jossa on jännitemittauksen symboli. Mittalaite asetetaan jännitemittausasentoon kiertämällä valitsin asentoon -V.
Virta (Current)
Sähkövirta on elektronien liikettä. Sähkövirta en kulje, ennen kuin se on tehty mahdolliseksi kytkemällä piiriin virtalähteen molemmat navat ja muodostamalla johtimilla suljettu vietapiiri. Sähkövirran tunnus on I ja yksikkö ampeeri.
Tasavirta (Direct Current)
Merkitään symbolilla, jossa yläpuolella on yhtenäinen viiva ja alapuolella katkoviiva. Tasavirraksi kutsutaan sellaista virtaa jonka napaisuus ei vaihdu, eli virta pysyy skokoajan samansuuntaisena.
Vaihtovirta (Alternating Current)
Vaihtovirta on sähkövirtaa, jossa jännitteen napaisuus ja virran kulkusuunta vaihtuu. yleisin vaihtovirran/jännitteen muoto on sin-aallon mukainen.
Virran mittaaminen yleismittarilla
- Musta johdin kytketään yleismittarin COM-porttiin
- Punainen johdin pistokkeeseen A max 10A
- Kytkin kohtaan A
- mittalaite kytketään virtapiiriin sarjaan
Resistanssi (resistance)
Resistanssi on suurre, joka kuvaa materiaalin kykyä vastustaa sähkövirran kulkua. Tunnetuin resestanssia aiheuttava komponentti on vastus. Kun virtapiiriin lisätään vastuksia tai jokin virtapiirin osista on esimerkiksi hapettunut, niin pirissä kulkeva sähkövirta pienenee. Samoin käy kun piiriiin lisätään mikä tahansa sähköa kuluttava laite, esimerkiksi sähkömoottori.
Resistanssin mittaus
-Musta johdin COM-porttiin
-Punainen johdin Ω, - pistokkeeseen
- kytkin kohtaan Ω
- Mittari kytketään rinnan mitittavan kohteen kanssa
- mitattava kohde pitää olla virraton
maanantai 22. lokakuuta 2012
Sylinteriryhmä |
![]() |
Sylinteri.Sylinteri
muodostaa sylinterikannessa olevan puristustilan ja männän kanssa
palotilan. Sylinterit valmistetaan valamalla harmaavaluraidasta tai
kevytmetallista. |
Jarruhuolto
Teimme jarruhuollon Toyota Corollaan. Tarkoituksena oli vaihtaa uudet jarrulevyt ja palat, koska vanhat oli kulunut loppun
Seuraavissa kuvissa työvaiheita:
Aluksi otimme renkaan pois |
Seuraavaksi otimme jarrusatulan pois ja laitoimme sen nippusiteellä roikkumaan jouseen, ja otimme myös vanhat jarrupalat pois. |
Seuraavaksi otimme jarrusatulan kannattimen ja jarrulevyn pois. |
Uudet jarrulevyt täytyy aina putsata koska niissä on rasvaa ym likaa joka estää jarrujen toiminnan. |
Laitoime uuden jarrulevyn paikalleen. |
Seuraavaksi vuoroon tuli liukutapit. Putsasimme liukutapit ja laitoimme niihin kuparitahnaa ettei liukutapit jymähdä paikoilleen. |
Kuparitahnattu liukutappi. |
Laitoimme uudet jarrupalat, jarrupalojen liukupintaan täytyy myös laittaa kuparitahnaa ettei ne jymähdä paikoilleen. |
Sitten puristimme jarrusatulan männän sisäänpäin jotta se mahtuisi oikeaan kohtaan ja laitoimme sen paikoilleen. |
Sitten vain rengas paikoilleen ja auto alas ja katsoimme jarrunesteen määrän. |
Jarrunesteet täytyy vaihtaa n 2 vuoden välein koska sen sekaan tiivistyy vettä ja jarrunesteen kiehumislämpötila pienenee ja jos tulee tiuka jarrutus ja jarrulevyt menevät punahehkuun saattaa tällöin jarruneste kiehahtaa ja jarrujen "tunto" häviää.
Autoon johon teimme jarruhuollon oli jarrulevyjen minipaksuus oli 23 mm.
Jarrunesteenä käytetään tässä autossa DOT 4
Harjoitustyössä opimme huoltamaan ja vaihtamaan kuluneet jarrun osat. Ongelmia ei ilmennyt ja työ sujui hyvin.
Turvallisuusriskejä ei ollut kunhan varmisti että auto on nostettu hyvin ylös eikä se tipu, kunhan muistaa käyttää kuulosuojaimia kun käyttää paineilmatyökaluja ja pitää hanskoja kädessä kun plärää jarrunesteen kanssa koska se on syövyttävää.
perjantai 21. syyskuuta 2012
Autofutur
Autofutur on ohjelma, millä tehdään jokaisen työn työmääräys. Työmääräys on tärkeä osa koko työn prosessia. Työmääräyksessä näkyy mitä autoon on tehty, mitä vikoja on korjattu, mitä työ on maksanut, mitä varaosia autoon on myyty, asiakkaan ja auton tiedot.
Näin teet työmääräyksen JOS asiakas on ollut aikaisemmin asiakkaana:
1. Autofuturiin päästyäsi avaa uusi työmääräys
2. paina ajoneuvohaku palkissa olevaa "haku" painiketta ja kirjoita ajoneuvon rekisteritunnus rekisterinro. kohtaan.
3. Kirjoita "selvitys" kohtaan tarkka selvitys autoon tekevästä huollosta ja muista vioista. Myös asiakkaan huomiot kirjoitetaan tähän.
4. Sen jälkeen lisätään Työt kenttään tehtävä alueelle mitä autoon on tehty. Esim jos autoon tehdään määräaika huolto, lisätään se tehtävä kohtaan. Sen jälkeen katsotaan autodatasta työn ohjeajat ja lisätään ne oikeisiin kohtiin.
5. "tuotteet" kohtaan voidaan lisätä kaikki pientarvikelisät eli voidaan veloittaa työhön liittyvät aineet esim. puhdistuspay, nippusiteet ym. Tuotteet kohtaan lisätään myös myydyt varaosat, ellei asiakas ole niitä itse tuonut.
6. "sisäinen selvitys" kohtaan lisätään tekstiä jos asentaja on mokanut jotain niin sinne kirjataan mitä on mokannut ja miten se korvataan.
torstai 13. syyskuuta 2012
Ohjaus
Ohjausakseli
Ohjausakselin tehtävä on liikuttaa raidetankoa ja raidetangon kautta pyöriä.
Ohjaanpylvään putki
Tämän tehtävä on liikuttaa ohjausvaihdetta
Ohjauspylvään asennon säätövipu
Säätövivulla voidaan säätää ratin asentoa ajajan haluamaan asentoon
Kokoonpainuva akseli ja Ristinivelliitäntä
Tehtävänä on kolarin sattuessa painua kasaan ja siten estää pahimmilta henkilövahingoilta
Ohjausvaihde
Ohjausvaihde on siksi tärkeä osa ohjausta, koska ilman tätä ratin liikkeet eivät välity pyörille
Raidetanko
Raidetangon välittää liikkeet pyörille
Raidetangon pää
Tämä osa on kiinnittää raidetangon pyörään
Ohjausakseli |
Ohjaanpylvään putki
Ohjauspylvään putki |
Tämän tehtävä on liikuttaa ohjausvaihdetta
Ohjauspylvään asennon säätövipu
Säätövipu |
Säätövivulla voidaan säätää ratin asentoa ajajan haluamaan asentoon
Kokoonpainuva akseli ja Ristinivelliitäntä
Tehtävänä on kolarin sattuessa painua kasaan ja siten estää pahimmilta henkilövahingoilta
Ohjausvaihde
Ohjausvaihde |
Ohjausvaihde on siksi tärkeä osa ohjausta, koska ilman tätä ratin liikkeet eivät välity pyörille
Raidetanko
Raidetanko |
Raidetangon välittää liikkeet pyörille
Raidetangon pää
Raidetangon pää |
Tämä osa on kiinnittää raidetangon pyörään
torstai 6. syyskuuta 2012
AUNE-ehdot
Velvollisuudet
Korjaamolla on velvollisuus tehdä työ ammattitaitoisesti ja huolellisesti noudattaen valmistajan annettuja ohjeita. korjaamo hankkii työhön vaadittavat työkalut ja varaosat. Jos asiakkaalla on omat varaosat, asentajan on tarkistettava onko asiakkaan osat käyttökelpiset. Korjaamolla on myös velvollisus ilmoittaa onko korjaus kannattavaa.
Työtilaus
Työtilaus pitää tehdä kirjallisena ja siitä annetaan kopio asiakkaalle. Jos asiakas haluaa perua työtilauksen kesken töiden, korjaamolla on oikeus veloittaa asiakkaalta tehdyn työn hinta.
Hintaehdot
Korjaamon hinnoitteluperusteet on nähtävillä korjaamon asiakastiloissa. Ilmoitettu hinto voi olla hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteähinta. Hinta-arviota ei saa ylittää yli 15%. Se on voimassa kuukauden ajan.
Jos työlle on sovittu enimmäishinta, enimmäishintaa ei saa ylittää. Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista.
Lisätyöt
Jos työn aikana ilmenee että autoon pitää tehdä lisätyötä, siitä pitää ilmoittaa asiakkaalle. Asiakkaalle pitää lupaa tiedusteltaessa ilmoittaa, aiheuttaako lisätöiden lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle.
Maksuehdot
Lasku maksetaan käteisellä työn kohteen luovutuksen yhteydessä, ellei muusta maksutavasta ole työtilausta tehtäessä sovittu.Korjaamolla on oikeus periä viivästyskorkoa erääntyneestä tai viivästyneestä maksusta korkolain mukaisesti. Korjaamon ei myöskään tarvitse luovuttaa autoa asiakkaalle jos työtä ei ole maksettu luovutuksen yhteydessä.
Työn valmistuminen
Työ tehdään sovitussa ajassa. Jos korjaamo ei saa työtä ajallaan valmiiksi, korjaamolla on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle työn viivystämisestä. Jos työaikaa ei ole työtilauksessa sovittu,työ tehdään työn laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa.
Työn vastaanottaminen ja luovuttaminen
Työ luovutetaan tai vastaanotetaan korjaamon aukiolo aikoina. Korjaamo vastaa siitä että asiakkaan autoa säilytetään huuolellisesti ja siististi. Jos auto esim. varastetaan se on korjaamon vastuulla. Korjaamo ei taas vastaa autoon jätetyistä esineistä ellei olla asiakkaan kanssa muutoin sovittu.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Jos asioista ei päästä yhtämielisyyteen keskenäisellä neuvottelulla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Korjaamolla on velvollisuus tehdä työ ammattitaitoisesti ja huolellisesti noudattaen valmistajan annettuja ohjeita. korjaamo hankkii työhön vaadittavat työkalut ja varaosat. Jos asiakkaalla on omat varaosat, asentajan on tarkistettava onko asiakkaan osat käyttökelpiset. Korjaamolla on myös velvollisus ilmoittaa onko korjaus kannattavaa.
Työtilaus
Työtilaus pitää tehdä kirjallisena ja siitä annetaan kopio asiakkaalle. Jos asiakas haluaa perua työtilauksen kesken töiden, korjaamolla on oikeus veloittaa asiakkaalta tehdyn työn hinta.
Hintaehdot
Korjaamon hinnoitteluperusteet on nähtävillä korjaamon asiakastiloissa. Ilmoitettu hinto voi olla hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteähinta. Hinta-arviota ei saa ylittää yli 15%. Se on voimassa kuukauden ajan.
Jos työlle on sovittu enimmäishinta, enimmäishintaa ei saa ylittää. Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista.
Lisätyöt
Jos työn aikana ilmenee että autoon pitää tehdä lisätyötä, siitä pitää ilmoittaa asiakkaalle. Asiakkaalle pitää lupaa tiedusteltaessa ilmoittaa, aiheuttaako lisätöiden lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle.
Maksuehdot
Lasku maksetaan käteisellä työn kohteen luovutuksen yhteydessä, ellei muusta maksutavasta ole työtilausta tehtäessä sovittu.Korjaamolla on oikeus periä viivästyskorkoa erääntyneestä tai viivästyneestä maksusta korkolain mukaisesti. Korjaamon ei myöskään tarvitse luovuttaa autoa asiakkaalle jos työtä ei ole maksettu luovutuksen yhteydessä.
Työn valmistuminen
Työ tehdään sovitussa ajassa. Jos korjaamo ei saa työtä ajallaan valmiiksi, korjaamolla on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle työn viivystämisestä. Jos työaikaa ei ole työtilauksessa sovittu,työ tehdään työn laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa.
Työn vastaanottaminen ja luovuttaminen
Työ luovutetaan tai vastaanotetaan korjaamon aukiolo aikoina. Korjaamo vastaa siitä että asiakkaan autoa säilytetään huuolellisesti ja siististi. Jos auto esim. varastetaan se on korjaamon vastuulla. Korjaamo ei taas vastaa autoon jätetyistä esineistä ellei olla asiakkaan kanssa muutoin sovittu.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Jos asioista ei päästä yhtämielisyyteen keskenäisellä neuvottelulla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)